ویتامین های دوست دار پوست شما

کمبود ویتامین A
کمبود ویتامین A منجر به خشکی مخاط چشم ، کراتوزهای اطراف پیاز مو و خشکی منتشر و شدید پوست می شود. مصرف بیش از حد ویتامین A هم ممکن است منجر به مسمومیت با این ویتامین شود که با علائمی مثل بی اشتهایی، بی حالی شدید ، کاهش وزن و ریزش موی منتشر و پوسته ریزی و خشن شدن پوست مشخص می شود. لب های خشک و ترک خورده هم از علائم مسمومیت با این ویتامین است.
کمبود ویتامین B3 یا نیاسین
کمبود این ویتامین منجر به بیماری پلاگر می شود که با علائم درماتیت، اسهال و دمانس (زوال عقل) مشخص می شود. پلاگر در الکلی های مزمن و بیماری های شدید دستگاه گوارش و یا افراد مبتلا به بیماری های روانی شدید ممکن است دیده شود.
کمبود ویتامین C
چون بدن ما قادر به ساختن این ویتامین نیستحتما باید از منابع خارجی تامین شود. در مناطقی که دسترسی به میوه و سبزی محدود است و یا سوء تغذیه بارز وجود دارد دیده می شود. معتادین به الکل، کودکان دچار سوء تغذیه، سالمندانی که تنها زندگی می کنند و حتی نوجوانانی که فقط غذاهای آماده بدون میوه و سبزی تازه مصرف می کنند ممکن است دچار بیماری کمبود ویتامین C یا اسکوروی شوند. موهای کزخورده و برجستگی های اطراف پیازهای مو در بازو و پشت و پاها ممکن است اولین علامت این بیماری باشد. بعدا خونریزی اطراف پیازهای مو، خونریزی لثه و بینی و التهاب دهان ایجاد می شود.
کمبود آهن
حدود 2 میلیون نفر در دنیا از کمبود آهن رنج می برند. علائم آهن به صورت خستگی، تپش قلب، سوزش زبان، التهاب گوشه های دهان، ناخن های قاشقی و خارش منتشر و ریزش مو تظاهر می کند.
کمبود روی
مثل کمبود آهن یک مشکل جهانی است و در کشورهای در حال توسعه شایع تر است. در موارد سوء تغذیه شدید و بیماری های شدید دستگاه گوارش دیده می شود.
ریزش موها، اسهال، اختلال رشد و ضایعات پوستی به صورت پوسته ریزی و تاول های ریز اطراف دهان و مقعد و کف دست و پا در کودکان از علائم کمبود روی است. ریزش موی سر و اختلال رشد ناخن در کمبود روی ایجاد می شود.